کد خبر: ۴۲۷۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

مقایسه فولکس پاسات با ب ام و سری 5+ مشخصات فنی

مشخصات فنی فولکس پاسات و بی ام و سری 5 در این گزارش آمده است تا به کمک آن‌ها بتوانید خودرو مناسب مورد نظر خود را انتخاب کنید.
به گزارش خودروکار، ب ام و سری ۵ و فولس واگن پاسات هر دو سدان‌های آلمانی بسیار باکیفیت و پرفروش هستند که در بازارهای جهانی محبوبیت فراوانی دارند. برخلاف آنچه به‌نظر می‌رسد بی ام و سری 5 و فولکس پاسات ازنظر رده‌بندی جهانی، در دو کلاس متفاوت قرار دارند و در حقیقت پاسات در بازارهای جهانی رقیب مستقیمی برای بی ام و سری ۵ محسوب نمی‌شود. با این‌وجود فولکس واگن پاسات به‌عنوان یکی از خودروهای تازه‌وارد بازار ایران، در رده‌ قیمتی قرار دارد که ناچار است با سری ۵ اتاق F10 رقابت کند.

خوشبختانه هردوی این خودروها با انبوهی از امکانات و با قوای فنی مناسبی به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند. در ادامه می‌خواهیم آخرین نسل فولکس واگن پاسات را به‌عنوان یک خودروی سدان کلاس D با بی ام و سری ۵ که یک سدان کلاس E محسوب می‌شود، مقایسه کنیم تا ببینیم این دو سدان آلمانی چه چیزهایی برای رو کردن در برابر هم دارند. در ادامه همراه ما باشید.

معرفی


در همین ابتدای مقاله مقایسه فولکس پاسات و بی ام و سری 5 به معرفی این دو خودرو خواهیم پرداخت؛ بی ام و سری ۵ در نسل‌های گوناگون در بازار ایران حضور داشته است. از گذشته تاکنون نسل‌های مختلف این خودرو همیشه طرفداران خود را داشته ‌است. گرچه آخرین نسل سری ۵ در ایران اتاق G30 است، اما در داخل کشور گسترده‌ترین و قوی‌ترین حضور سری ۵ کمپانی بی ام و، به اتاق F10 تعلق دارد. به‌خصوص که پرشیاخودرو با عرضه گسترده و ارائه خدمات قابل‌توجه خود توانست خیال مشتریان را از بابت خدمات پس از فروش این خودرو راحت کند.


فولکس واگن پاسات که توسط ماموت‌خودرو در بازار داخلی عرضه شد، هشتمین نسل از این خودرو به‌شمار می‌رود. نسل قبلی پاسات قبلا در تعداد بسیار محدود وارد بازار شده‌ بود، اما جایگاه چندانی پیدا نکرد. با این‌وجود ماموت خودرو با مدل‌های جدید پاسات و تیگوان شروعی قدرتمند را تجربه کرد، اما ممنوعیت واردات و در پی آن تحریم‌های خارجی مجالی به این شرکت برای حضور مناسب و درخور برند فولکس واگن نداد.

طراحی
در مقایسه بی ام و سری ۵ و فولکس واگن پاسات ازنظر طراحی می‌توان گفت، فولکس پاسات عرضه شده به بازار کشور، آخرین نسل این خودرو است که در سال ۲۰۱۵ در سبد محصولات کمپانی VW قرار گرفت. این سدان کلاس D(D-segment)، در زمینه طراحی راه مدل‌های قبلی را دنبال کرده و شاهد طرحی ساده و درعین‌حال گیرای این خودرو هستیم.

طراحی پاسات در کل روی خطوط صاف شکل‌گرفته‌است، اما نمای جلوی آن اسپرت بوده و خیلی خوب از آب درآمده است. در نمای عقب، فولکس واگن محافظه‌کارانه عمل کرده‌است و اگر آن را در کنار رقبای کره‌ای همچون کیا اپتیما یا هیوندای سوناتا قرار دهید، کمی بیش‌ازحد ساده به‌نظر می‌رسد.


در سمت دیگر بی ام و سری ۵ قرار دارد که باوجود ۵ سال سن بیشتر، طرح آن هنوز هم جذابیت و هیجان روزهای نخست را حفظ کرده‌است. طرح اسپرت بی ام و سری ۵ به شکلی کاملا ماهرانه انجام شده‌است و با خودرویی جذاب مواجه هستیم که به یک ببر در کمین نشسته شباهت دارد. برخلاف پاسات که از نمای عقب ساده‌ای برخوردار است، بی ام و در بخش عقب نیز جذابیت و ابهت بالایی را به نمایش می‌گذارد. 

در داخل کابین نیز دو خودرو زبان طراحی کاملا متفاوتی را دنبال می‌کنند. پاسات نسل جدید در بخش کابین بیش از هر زمان دیگری به محصولات آئودی نزدیک شده‌است. کابین خودرو از داشبوردی پهن در کنار نشان‌دهنده‌های دیجیتالی تشکیل ‌شده‌است که جلوه‌ای کلاسیک داشته و درعین‌حال به‌خوبی حس یک خودروی خانوادگی مدرن را منتقل می‌کنند.



از نکات مثبت کابین پاسات می‌توان به فضای جادار، کیفیت مواد خوب و ارگونومی مناسب آن اشاره کرد. در سمت مقابل می‌توان به پایین بودن ارتفاع صفحه‌نمایش داشبورد اشاره کرد که چندان شبیه خودروهای روز نیست. در پاسات، خطوطی افقی روی داشبورد امتداد یافته‌اند که خروجی‌های سیستم تهویه درون آن‌ها قرار دارند. در بین آن‌ها نیز یک ساعت آنالوگ به چشم می‌خورد که نمایی لوکس به کابین پاسات بخشیده است. نکته‌ دیگر در مورد فولکس واگن این است که باوجود قیمت دلاری پایین‌تر در مقایسه با سری 5، ازنظر کیفیت ساخت واقعا چیزی از بی ام و کم ندارد. 

بی ام و در سمت مقابل بیشتر روی ویژگی‌های اسپرت تأکید دارد؛ به‌خصوص در مدل‌های فول سری ۵ فرمان خودرو مشابه مدل M5 است و پشت آمپرها نیز دیجیتالی هستند. اتاق سری ۵ به‌وضوح جمع‌وجورتر از پاسات است که در این میان نباید نقش محرک عقب بودن خودرو را فراموش کرد. صندلی‌ها و داشبورد نیز در بی ام و ابعادی بزرگ‌تر دارند و فضای بیشتری از کابین را اشغال کرده‌اند. وضعیت به‌خصوص در قسمت عقب به‌گونه‌ای است که بی ام و کاملا باید بازی را به رقیب ارزان‌تر خود واگذار کند. ارگونومی بی ام و سری ۵ در سطح بهترین‌ها در این کلاس قرار دارد و شاید این خودرو یکی از کاربرپسندترین کابین‌ها را در بین تمامی سدان‌های سگمنت E داشته باشد. 

مقایسه فولکس پاسات و بی ام با سری 5 از نظر فنی
به مقایسه فولکس پاسات و بی ام و سری 5 در بخش فنی رسیده‌ایم. خوشبختانه هر دو رقیب آلمانی با پیشرانه‌هایی قدرتمند به بازار ایران راه پیداکرده‌اند. این روزها موتورهای تنفس طبیعی در آلمان دیگر محبوبیتی بین خودروسازان ندارند؛ به همین دلیل تعجبی ندارد که در زیر کاپوت هر دو خودرو شاهد موتورهای توربوشارژ باشیم. 

ابتدا به سراغ حریف تازه‌وارد یعنی فولکس پاسات می‌رویم. این خودرو از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو استفاده می‌کند که از سری TSI فولکس واگن بوده و ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. انتقال نیرو در پاسات با استفاده از گیربکس ۷ دنده دوبل کلاچ به چرخ‌های جلو انجام می‌شود و این خودرو را در ۷.۹ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. 

بی ام و سری ۵ با دو کد 520i و 528i وارد بازار ایران شده است که هر دو از پیشرانه‌ ۴ سیلندر توربو با کد N20 استفاده می‌کنند. باوجود اشتراک سخت‌افزاری این دو مدل، قدرت خروجی آن‌ها باهم مساوی نیست. بی‌ام‌و 520i از این موتور ۲ لیتری توربو، ۱۸۴ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور بیرون کشیده‌است. این درحالی است که مدل 528i دارای قدرت ۲۴۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر است. بی ام و 520i در ۷.۹ ثانیه و مدل 528i نیز در زمان ۶.۳ ثانیه به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند و از این نظر برتری کاملا با رقیب باواریایی است.

در جدول زیر می‌توانید مشخصات فنی فولکس پاسات و بی ام و سری ۵ را باهم مقایسه کنید:

 

مدل خودرو

فولکس واگن پاسات

بی ام و سری 5

پیشرانه

4 سیلندر خطی- بنزینی

4 سیلندر توربوشارژ

 

 

حجم موتور سی‌سی

1798 سی‌سی

1997 سی‌سی

حداکثر قدرت اسب بخار

180 اسب بخار

245 اسب بخار

 

 

حداکثر گشتاور نیوتن‌متر

250  نیوتن‌متر

350  نیوتن‌متر

 

 

گیربکس

6 سرعته خودکار دو کلاچه

8 دنده‌اتوماتیک با کنترل هوشمند

 

 

مصرف سوخت (ترکیبی)

5.8  لیتر در 100 کیلومتر

6.5  لیتر در صد کیلومتر

 

شتاب صفر تا 100

7.9  ثانیه

6.3 ثانیه

حداکثر سرعت کیلومتر بر ساعت

232  کیلومتر در ساعت

250  کیلومتر بر ساعت

 

 


 
آپشن و امکانات رفاهی


آلمانی‌ها معمولا درزمینه آپشن چیزی کم نمی‌گذارند، و دو مهمان ما نیز هر دو خودروهایی کامل در کلاس خود محسوب می‌شوند. ابتدا با فولکس واگن شروع کنیم. فولکس پاسات در کلاسی قرار دارد که رقبای پر آپشنی مانند هیوندای سوناتا در آن حضور دارند، به همین دلیل لازم بود فولکس نیز جنگجوی خود را با دستی پر روانه میدان کند.

 

بی ام و نیز شاید نسبت به مرسدس بنز و لکسوس چند آپشن کم‌تر داشته باشد، ولی همچنان خودرویی بسیار کامل محسوب می‌شود و لیست بلندبالایی از آپشن‌ها را ارائه می‌کند. در لیست زیر می‌توانید آپشن‌های فولکس پاسات و بی ام و سری ۵ را با یکدیگر مقایسه کنید:

 

تجهیزات

فولکس واگن پاسات

بی ام و سری 5

چراغ

چراغ‌های جلو LED باقابلیت تطبیق اتوماتیک با جاده، دارای چراغ روز (Daylight)، دارای مه‌شکن

دی‌لایت-اتولایت-نوربالا اتوماتیک-ارتفاع نور اتوماتیک-چراغ مه‌شکن جلو-چراغ مه‌شکن عقب-چراغ چرخشی-چراغ شور-چراغ جلو LED-چراغ بدرقه – نورپردازی داخلی

سیستم‌های مولتی‌مدیا

دارای سیستم مولتی‌مدیا پیشرفته، دارای سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو HeadUpDisplay، دارای مانیتور 9.2 اینچی، تلفن همراه

نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان-سیستم صوتی 16 اسپیکر – سیستم پخش Harman Kardon – هندزفری – تشخیص صدا

صفحه‌نمایش

نمایشگر 9.2 اینچی لمسی

مانیتور با کنترلر – مانیتور ردیف عقب

 

رینگ‌ها

رینگ‌های 18 اینچی

 

رینگ‌های 19 اینچی

آینه

آینه‌های جانبی برقی دارای گرم‌کن و حافظه، تاشوی برقی، دارای راهنمای روی آینه

آینه عقب الکتروکرومیک-آینه جانبی تاشو برقی-آینه جانبی با تنظیم برقی-آینه جانبی با گرمکن-

تهویه مطبوع

دارای سیستم تهویه اتوماتیک سه منطقه‌ای،  دارای فیلتر ضد آلرژی

اتوماتیک چهارگانه – دریچه تهویه عقب

 

صندلی

سیستم صندلی‌های جلو:

صندلی‌های اسپرت، روکش چرمی، دارای گرمکن، صندلی‌های برقی 12 حالته با حافظه، دارای ماساژور صندلی راننده، دارای کمربند‌های پیش کشنده برای سرنشینان جلو

سیستم صندلی‌های عقب:

دارای استراحت گاه برای دست و جا لیوانی، دارای روکش چرمی، دارای گرمکن، دارای کمربند‌های پیش کشنده برای سرنشینان عقب

 

 

 

صندلی‌ راننده 10 حالته برقی کامفورت – تنظیم برقی گودی کمر – مموری صندلی سرنشین جلو 10 حالته برقی کامفورت – تنظیم برقی گودی کمر

شیشه

شیشه‌های سولار و دودی

شیشه دودی عقب – شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ – ریموت شیشه‌بالابر – پرده برقی عقب – پرده جانبی – مموری آینه

سیستم‌های هشداردهنده

دارای دوربین 360 درجه، دارای سیستم کمکی پارک ‌به همراه سنسور کنترل فاصله، دارای سیستم کنترل پایداری ESP همراه با سیستم trailer stabilization، کروز کنترل، درایو مود، اتوهلد، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی

سنسور پارک جلو – سنسور پارک عقب-سنسور باران-سنسور فشار باد تایر-

 

سایر امکانات 

سقف شیشه‌ای پانوراما، مجهز به سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف‌پاک‌کن‌ها، سیستم صوتی حرفه‌ای Infiniti مجهز به 14 بلندگو قابلیت پخش CD ‌به همراه چنجر، دارای پورت USB، AUX، iPod Cable

بازیابی انرژی ترمز – کنترل ترمزها در پیچ (CBC)



ایمنی
فولکس پاسات و بی ام و سری ۵ هر دو در سال‌هایی که به بازار آمدند، موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP اروپا شدند. البته بی‌ام‌و در بخش ایمنی سرنشینان نمره بالاتری در مقایسه با فولکس پاسات دریافت کرده است. 

امکانات ایمنی در سیستم‌های کمکی در هر دو خودرو در بهترین سطح قرار دارند و نمی‌توان از این نظر به آن‌ها انتقادی وارد کرد. در لیست زیر می‌توانید تجهیزات ایمنی فولکس پاسات و بی ام و سری ۵ را باهم مقایسه کنید:

تجهیزات

فولکس واگن پاسات

بی ام و سری 5

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

دارای سیستم ایموبلایزر، ورود و روشن کردن خودرو بدون کلید KeyLessStarter، سیستم ایموبلایزر ‌به‌همراه مانیتورینگ فضای داخل

 

سنسور فشار باد تایر-رادار نقطه کور-رادار تغییرلاین-رادار تصادف جلو-رادار تابلوخوان-تشخیص عابر پیاده

 

کیسه هوا

راننده، سرنشین جلو، جانبی برای جلو و عقب، پرده‌ای، زانوی راننده مجموعاً 9 عدد

6 عدد

سیستم ترمز

چهارچرخ دیسک و مجهز به سیستم ضدقفل برای هر چهارچرخ (ABS چهار کاناله)

ABS-EBD-ESP-HAS-ESA-EDL-ESC-HBA

 

توزیع نیرو ترمز-ترمز ضدقفل-ترمز کمکی-ترمز پارک برقی-ترمز اضطراری



تجربه رانندگی
فولکس پاسات در مقایسه با بی ام و سری 5 از ویژگی‌های اسپرت کمرنگ‌تری برخوردار است، و درواقع این خودرو بیشتر به‌منظور استفاده‌های خانوادگی طراحی شده‌است. حرکت این خودرو در خیابان کم‌تنش بوده و سیستم تعلیق تا حد بسیار زیادی ضربات و دست‌اندازهای خیابان را به خود جذب می‌کند. فولکس واگن برخلاف رقبای شرقی‌اش از سواری لذت‌بخشی هم برخوردار است و چسبندگی بسیار خوبی را در پیچ‌ها ارائه می‌دهد. از سوی دیگر عملکرد پیشرانه پاسات حتی به نسخه‌ ضعیف بی ام و یعنی مدل 520i هم نمی‌رسد چه برسد به مدل 528i، و از این نظر در مقابل رقبای باواریایی خود حرفی برای گفتن ندارد. 



دراین‌بین گیربکس دابل کلاچ فولکس واگن نیز عملکرد خاص خود را دارد. گیربکس‌های دابل کلاچ گرچه ازنظر سرعت تعویض و عملکرد بسیار خوب هستند، اما در ترافیک به نرمی گیربکس‌های اتوماتیک معمولی نیستند و مقداری از ضربات ناشی از تعویض دنده در کابین احساس می‌شود. 

بی ام و سری ۵ کاملا خوی اسپرت دارد؛ تأخیر توربو در بی ام و آن‌قدر پایین است که تقریبا آن را احساس نمی‌کنید. گیربکس ۸ دنده نیز بهترین تعویض دنده را انجام می‌دهد تا جایی که شاید هیچ‌وقت نیاز نباشد از پدال‌های شیفتر پشت فرمان استفاده کنید. با همه‌ی مزایایی که در بی ام و سری 5 دیده می‌شود، کمبود فضا از یک‌سو و ضربات وارد شده به کابین از سوی دیگر، ممکن است در مسیرهای پردست‌انداز و ناهموار از راحتی سرنشینان بکاهد. 


در خصوص هندلینگ، بدون شک برتری با بی ام و سری ۵ دیفرانسیل عقب است. پاسات با توجه به فاصله محوری بیشتر و دیفرانسیل جلو بودن، به‌وضوح در پیچ‌ها پایداری کم‌تری در مقایسه با بی ام و دارد. این را باید به‌حساب بدشانسی پاسات گذاشت که در بازار ایران باید با بی ام و سری ۵ به رقابت بپردازد.

ترمزها در هر دو خودرو عملکرد بسیار خوبی داشته و در عایق‌بندی نیز هر دو خودرو رتبه‌ای بالاتر از متوسط را دریافت می‌کنند؛ اما درهرصورت باید اعتراف کرد فولکس واگن خودرویی بهتر برای مسافت طولانی و بی ام و خودرویی بهتر برای لذت بردن در پیچ‌ها یا سرعت‌های بالا محسوب می‌شود.

شرایط بازار


در حال حاضر هر دو خودرو باقیمتی نزدیک ولی گزاف در دسترس خریداران ایرانی قرار دارند، اما باید قبول کرد فولکس پاسات با همه‌ی توانایی‌هایش در بازار نمی‌تواند نسبت به بی ام و انتخابی ارجح باشد. هر چقدر که معایب بی ام و  سری ۵ را برجسته کنید باز هم خرید آن در مقایسه با پاسات منطقی‌تر است. پاسات تنها در بازه‌ای کوتاه در بازار عرضه شد و درحالی‌که در بازارهای جهانی خودرویی ارزان‌تر از بی ام و محسوب می‌شود، در داخل کشور قیمتی نزدیک به آن دارد. 


مهم‌تر از همه خدمات و فراوانی فولکس واگن، به‌هیچ‌وجه در مقابل شبکه گسترده خدمات بی ام و حرفی برای گفتن ندارد. همین مسئله در کنار کم تعداد بودن این خودرو سبب شده‌است تا بازار دست‌دوم فولکس نیز در مقایسه با بی ام و بسیار محدودتر باشد. در این بخش حتی اگر مواردی چون هزینه بالا و استهلاک بیشتر بی‌ام‌و در مقایسه با پاسات را در نظر بگیرید، بی ام و سری 5 بدون شک انتخاب بهتر و منطقی‌تری است.

جمع‌بندی مقایسه فولکس پاسات با بی ام و سری 5
به آخرین بخش از مقاله مقایسه فولکس پاسات با بی ام و سری 5 رسیدیم؛ فولکس پاسات خودرویی شایسته و بسیار باکیفیت و مرغوب است. درعین‌حال محدود بودن خدمات و نایابی قطعات بسیاری از خریداران را از این خودرو دور می‌کند. از مزایای این خودرو می‌توان به کیفیت بالا، امکانات مناسب، راحتی بسیار مناسب و توانایی حرکتی بالا اشاره کرد. از معایب آن نیز می‌توان بازار دست‌دوم نامناسب، نبود خدمات، حساسیت موتور به کیفیت سوخت و گرانی قطعات را نام برد. 

بی ام و سری ۵ نیز خودرویی ثابت‌شده در بازار کشور است که موقعیت خود را طی نسل‌های مختلف به خوبی تحکیم کرده‌است. مزایای بی ام و سری ۵ شامل پیشرانه پرتوان، رانندگی لذت‌بخش، مصرف سوخت کم، کیفیت ساخت بالا و طراحی اسپرت هستند. نکات منفی این خودرو نیز خشکی سواری، هزینه بالای نگهداری، استهلاک بالا و کابین نسبتا کوچک است. در کل، خریداران باید با توجه به نیاز و انتظارات خود از خودروها بین فولکس پاسات و بی ام و سری ۵ یکی را انتخاب کنند.

اگر اهل رانندگی‌های پرشتاب و تهاجمی هستید و در این رنج قیمتی به دنبال یک سدان اسپرت می‌گردید، بی ام و سری 5 انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود، اگر هم سواری نرم و بی‌تنش در کنار امکانات متنوع و فضای بسیار جادار جز اولویت‌های شما محسوب می‌شود، فولکس پاسات می‌تواند بهترین انتخاب برایتان باشد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ 

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار